Dijital Pazarlamanın Yükselen Yıldızı: Yeşil Etkileyici Pazarlama
Yayın Tarihi | 05 March 2024, Tuesday
Sosyal medyaya taşınan pazarlama faaliyetleri, pazarlamanın doğasını dramatik biçimde değiştirdi. Dikkat çekici bir şekilde, ABD'li tüketicilerin %63'ü ürünleri sosyal medya fenomenlerinin tavsiyelerini dikkate alarak satın alma eğiliminde olduklarını bildirmiştir.
Sosyal medyaya taşınan pazarlama faaliyetleri, pazarlamanın doğasını dramatik biçimde değiştirdi. Dikkat çekici bir şekilde, ABD'li tüketicilerin %63'ü ürünleri sosyal medya fenomenlerinin tavsiyelerini dikkate alarak satın alma eğiliminde olduklarını bildirmiştir.
Sosyal medya, son dönemde yalnızca belirli marka ve ürünlerin tanıtıldığı platform olmaktan çıkıp, aynı zamanda yeşil ürünlerin ve firmaların tanıtıldığı, iklim krizi konusunda insanların bilgilendirildiği bir platform haline geldi. Pek çok firma çevreye daha az zarar veren ürünler ve süreçler tasarlıyor veya kullanıyor. Otomatik dimmerlar, elektronik sensörler, daha yüksek termal performansa sahip pencereler, kompakt floresanlar bunlara sadece birkaç basit örnek. Özellikle enerji ve su tasarrufu sağlayan teknolojiler, geri dönüşüm programları, sıfır atık sistemleri, çevre dostu bina tasarımları turizm işletmeleri için vazgeçilmez hale geliyor. Yeşil etkileyiciler firmaların yeşil uygulamalarını müşterilere tanıtan yeni nesil akıl hocaları olarak göze çarpıyor.
İlk bakışta, pazarlama açısında çok takipçisi olan etkileyicilerin daha etkili olduğu düşünülse de, bu gerçeği yansıtmıyor. Mesele takipçi sayısı değil, etkileşim oranı. Etkileşim oranı takipçilerin gönderilere gösterdiği ilgiyi ifade ediyor. Müşteriler belirli bir alana odaklanan ve daha az takipçisi olan etkileyicileri mega etkileyicilere göre daha ikna edici buluyor ve daha fazla etkileşim gösteriyor. Bu nedenle, firmalar belirli alanlarda uzmanlaşmış etkileyicileri tercih etmeye başladı. Uzmanlaşmış etkileyicilerin bir alt türü, yeşil ürünleri ve firmaları sürdürülebilir bir yaşam tarzı ve eko-bilinçle birlikte tanıtan yeşil etkileyicilerdir.
Pek çok turizm firması, hedef müşterilere ulaşmak için belirli bir alana odaklanan uzman etkileyiciler ile iş birliği yapmanın daha etkili yollarını arıyor. Yeşil etkileyiciler, uzman etkileyiciler olarak sürdürülebilir yaşam tarzlarını ve yeşil ürünleri tavsiye ediyor ve takipçilerini çevreyi korumaya teşvik ediyor. Örneğin, etkileyiciler iklim değişikliğinin etkileri hakkında bilgilendirici gönderiler paylaşabiliyor yada çevreyi daha az zarar veren bir ürünü veya çevre dostu bir firmayı tanıtabiliyor.
Yeşil etkileyici pazarlama uygulayıcılar arasında giderek yaygınlaşmasına rağmen, nasıl tanımlanması ve ölçülmesi gerektiği belirsizliğini koruyor. Bu ciddi bir araştırma boşluğuna işaret ediyor. Bu nedenle, bu araştırma yeşil etkileyici pazarlamayı kavramsallaştırmayı, ölçmeyi ve test etmeyi amaçlamıştır.
Bu araştırma, yeşil etkileyici pazarlamayı kavramsallaştırarak ve ölçümü için bir ölçek geliştirerek literatüre özgün bir katkıda bulunmaktadır. Ayrıca bu araştırma, yeşil etkileyici pazarlamanın takipçileri nasıl çevre dostu turizm ürünlerine yönlendirdiğini ortaya koyarak, literatüre temel bir katkı sağlamaktadır.
Yeşil Etkileyici Pazarlama Ne Öneriyor?
Yeşil etkileyici olmak mı istiyorsunuz? Bu çalışmada önerilen iki boyutu takip edin. İşe önce çevresel sürdürülebilirliği teşvik eden paylaşımlarla başlayın. Örneğin, ev hanımları için evde geri dönüşüm yöntemleri hakkında gönderi paylaşabilirsiniz. Sadık takipçi kitlesine sahip olduktan sonra çevre dostu ürünleri ve firmaları tanıtabilirsiniz. Pazarlama ortağı mı arıyorsunuz. Etkileyicilerin yukarıdaki iki boyutu takip edip etmediklerine bakın. Unutmayın önce sürdürülebilirlik sonra çevre dostu ürün.
Yeşil etkileyici pazarlamanın temel önermeleri şöyle: Sadık takipçi kitlesi oluşturun. Peki nasıl? Herkese ulaşmak yerine, belirli alanlara ilgi duyan bireylere odaklanın. Yeşil etkileyici olmanın yolu çevre dostu takipçilere ulaşmaktan geçer. Unutmayın takipçi sayısından çok etkileşim kalitesi önemli. Bunun için gerçekten ilgi duyan takipçilere ulaşmak gerekiyor.
Peki Çevre Dostu Takipçiler Nasıl Sadık Takipçi Haline Gelir?
Aşağıdaki önerileri takip edin:
- Gıda, su ve enerji israfını azaltmayı amaçlayan paylaşımlar yapın!
- Paylaşımlarınızla iklim değişikliği konusunda farkındalık yaratın!
- Paylaşımlarınızla sıfır atık ve minimalist yaşam tarzını destekleyin!
- Çevreyi iyileştirmeyi amaçlayan kampanyaları duyurun ve destekleyin!
Bir uyarı! Çevre dostu takipçi kitlesi oluşturmadan çevre dostu ürünleri tanıtmayın. Bu otantiklik ve gerçeklik algısına zarar verecektir. Yüksek etkileşimli çevre dostu takipçi kitlesine sahip olduktan sonra pazarlamaya başlayabilirsiniz. Bu aşamada firmalar size pazarlama ortaklığı teklif edecektir.
Aşağıdaki önerileri takip edin.
- Çevre dostu işletmelerin ve ürünlerin içeriklerini paylaşın.
- Geri dönüşüm sistemlerini kullanan işletmelere öncelik verin.
- Ürün tasarımına en az enerji ve kaynak harcayan işletmelerin içeriklerini paylaşın.
- Çevre dostu ürünler satın almanın avantajlarını tanıtan içerikler hazırlayın.
Önce sürdürülebilirlik sonra çevre dostu ürün
Bulgular yeşil etkileyici pazarlamanın çevresel sürdürülebilirlik odaklı etki ve çevre dostu ürün odaklı etki olmak üzere iki boyutlu bir yapı olduğunu ortaya koymuştur.
Çevre dostu ürün odaklı etki, sosyal medya fenomenlerinin içeriklerinde yeşil ürünleri veya çevre dostu firmaları ne ölçüde tanıttığını ifade eder.
Çevresel sürdürülebilirlik odaklı etki, sosyal medya fenomenlerinin içeriklerinde çevresel sürdürülebilirliği ne ölçüde tanıttığını ifade eder.
Bu bulgu etkileyicilerin ve firmaların bütünsel bir bakış açısı benimsemelerine yardımcı olacaktır. Sadece çevre dostu ürünlere ilişkin içerik paylaşımı yapmak etkili bir pazarlama için yeterli değildir. Aynı zamanda çevresel sürdürülebilirlik hakkında takipçileri bilgilendirici içerik paylaşımı yapılmalıdır. Unutulmamalıdır ki, otantiklik ve gerçeklik algısı son derece önemlidir.
Özetle yeşil etkileyici pazarlama takipçiler arasında çevre bilincini teşvik ederek ve etkileyici ve takipçi arasında kişisel ilgi uyumu yaratarak müşterileri çevre dostu turizm ürünlerini satın almaya yönlendirmektedir. Sonuç olarak bulgular, yeşil etkileyicilerin gerçekleştirdikleri pazarlama faaliyetlerinin doğasını ortaya çıkarmış ve yeşil etkileyici pazarlamanın sonuçları hakkında içgörüler sağlamıştır.
Çalışma linki: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669582.2023.2273755
Kılıç, İ., & Gürlek, M. (2023). Green influencer marketing: conceptualization, scale development, and validation: an application to tourism products. Journal of Sustainable Tourism, 1-26. https://doi.org/10.10